Revision [56]
This is an old revision of EtuSivu made by AdminDare on 2009-09-01 16:08:15.
etusivu
"Corrupt, you corrupt,
and bring corruption to all that you touch.
Hold, youÂ’ll behold,
and be holden for all that youÂ’ve done.
Spell, cast a spell,
cast a spell on the country you run.
And risk, you will risk,
you will risk all their lives and their souls.
And burn, you will burn,
You will burn in hell, yeah youÂ’ll burn in hell.
YouÂ’ll burn in hell, yeah youÂ’ll burn in hell for your sins."
- Muse, Take a Bow
Sic Semper kertoo melko tavallisista ihmisistä jotka kohtaavat suuria, hämmästyttäviä ja vaarallisia asioita ja joutuvat päättämään mitä niille tekevät. Se on rakenteeltaan aika vapaamuotoinen - alkua lukuunottamatta kauheasti pelinjohtajan ratakiskoja ei tule, hahmot voivat itse valita suunnan jonne lähtevät. Tavoitteena on pitää fokus kiinnostavissa ja dynaamisissa asioissa, mutta tämä tulkitaan laajasti: seikkailemisen ja toiminnan lisäksi myös ihmissuhteet, politiikka, moraaliset sekä tieteelliset ongelmat ovat kiinnostavia.
Peli pyrkii olemaan "tv-realistinen" - ts. hahmoille tapahtuvat asiat ovat hitusen enemmän dramaattisia kuin johdonmukaisia. Hahmot eivät ole yli-ihmisiä eikä heitä suojaa päähenkilöys; kuolema on mahdollinen ison virheen tai todella huonon tuurin kautta. Ote on aika sama kuin Cradlessa, Abyssissa ja Chtorrissa, eri kuin Empiressä.
Hahmoilla ja pelaajilla on tilaisuuksia poistua pelistä niin tahtoessaan (ja tulla ehkä myöhemmin takaisin jos kuolo ei korjannut) ja uutta väkeä voi tulla tilalle; tähän peliin kiertävä hahmocast sopisi aika hyvin. Toisaalta pelinjohto ei väkisin peliä tähän suuntaan aja jos pelaajat viihtyvät pelissä ja hahmoissaan.
Sic Semper alkaa nykyajasta, Dubaista 2009, mutta tulee varmasti lähtemään sieltä muihin suuntiin. Detaljeita en ajatellut vielä paljastaa, muutaman ensimmäisen pelin jälkeen homman pointti alkaa selvitä.
Peli pyritään pitämään ryhmäpelinä ja tavoitteena on että hahmot tekevät asioita yhdessä. Toki hahmo voi päättää pettää kaverinsa tai tehdä muuta kieroa, mutta pelaaja joka tällaiseen ryhtyy saa varautua käsittelemään juonensa ryhmäpelikertojen välissä. Ryhmäpeleissä paljoa aikaa ei haaskata yhden hahmon juonitteluihin. Perusteellisuus taipuu tässä pelimielekkyyden edessä.
Peli tähtää kombinaatioon seikkailullisuutta, yhteiskunnallis-luonnontieteellistä pohdintaa sekä sosiaalista hömppää. Maailmassa kaikille näille aspekteille on valmiudet. Seikkailullisia haasteita voi olla vaikea välttää, muut dimensiot ovat pelaajalähtöisempiä. Jos pelaajat koettavat aktiivisesti hahmoillaan väistää filosofian, tieteet ja ihmissuhteet, tämä voi onnistua mutta en toivo että pelissä näin käy.
CategoryMeta